Wit over zwart auteur: Jan Nederveen Pieterse

Geplaatst op woensdag 23 oktober 2013 @ 02:55 , 906 keer bekeken

Nederland: Zwarte Piet

De eerste zwarte figuur die zijn intrede deed in de Lage Landen is Moriaen, een zwarte ridder die de zoon was van een van een rondtrekkende ridders van de Ronde Tafel en een Moorse prinses. Sinds de vijftiende eeuw werd in Vlaamse en Hollandse schilderijen een van de Drie Koningen in de Epifanie zwart afgebeeld. Een ander christelijk thema in de schilderkunst van de Lage Landen was de Doop van de Ethiopische Eunuch. Opmerkelijk zijn de afbeeldingen van gemengde paren in Hieronymus Bosch' Tuin van aardse vreugden. Andere zwarte gestalten waren Gapers, Rookende Moren 

illustratie

Moriaantje, zo zwart als roet Nederlands kinderversje. Collectienr. 2947




illustratie
‘The awful Bugaboo’. De boeman in de schoorsteen uit een Amerikaans kinderboekje. Boston, 1900 Collectienr. 1198


[p. 164]

en Morenkopjes.27 Maar verreweg de bekendste zwarte figuur is de veelzijdige en veelbesproken Zwarte Piet. Als een kleine knecht in Moorse dracht heeft Zwarte Piet op het eerste gezicht veel weg van de Sarotti-Mohr van het buurland, maar hij is een oudere en meer complexe figuur.

De figuur van Zwarte Piet wordt doorgaans geïnterpreteerd en verklaard vanuit de christelijke traditie, waarin hij een duivel of demon is. Karl Meisen wees in dit verband op middeleeuwse benamingen voor de duivel, zoals de Zwarte en Zwarte Pieter (‘schwarze Peter’) en variaties op Beëlzebub zoals Bugaboo en Bullebak, die voortleven als boemannen.28 De Zwarte Man waarmee moeders hun kinderen bang maakten was of de duivel of een neger. Teresa van Avila, mystica en abdes van een klooster, werd geplaagd door wat ze zelf een ‘kleine neger’ noemde. Dit sluit aan op een bredere Europese traditie.29

Zwarte Pieten, het kaartspel waarin de Zwarte Piet de ongelukskaart is, en het gezegde ‘de Zwarte Piet trekken’ zijn misschien van oude datum. De verbinding van Zwarte Piet met de Sint Nicolaas-legende, die zelf een curieuze geschiedenis heeft, kwam pas laat, in de negentiende eeuw, tot stand. Een vroege combinatie zien we in Der Struwwelpeter (1844), van Heinrich Hoffmann. In dit verhaal bespotten enkele jongens een Moriaan om zijn zwarte huid, waarna plotseling een ‘grote Niklaas’ tevoorschijn komt die de jongens vermanend toespreekt. Als ze doorgaan met hun gespot werpt hij ze een voor een in een reusachtige inktpot, waar de jongens nog zwarter uitkomen dan de Moriaan. De moraal:

 
't Was enkel door hun stout gespot,
 
Dat zij geraakten in den pot;
 
Dus, lieve kindren! spot toch niet.
 
Als gij iets vreemds aan and'ren ziet.

Mooie moraal, maar het principe dat zwart zijn een straf is, werd hiermee ook bevestigd.



illustratie

Zwarte Piet als bediende in Moors kostuum - Pierre noir, Pedro nero, Schwarzer Peter, Black Peter. Speelkaart. Collectienr. 0582




illustratie

Bij het spreekwoord ‘de Zwarte Piet trekken’ - speelkaart van een Zwarte Pietspel. Op de achterkant spelregels. Fragment: ‘...tot alle kaarten zijn getrokken en een der spelers met de Zwarte Piet blijft zitten, omdat deze kaart geen stel kan vormen. Het gezicht van de Zwarte Piet mag met een afgebrande kurk worden zwartgemaakt, of hij moet een pand geven, waarvoor hij echter, om het terug te krijgen, een door de andere spelers opgelegde taak goed moet volbrengen.’ Collectienr. 0204


27Een voortreffelijke discussie is Blakely (1986, mimeo). Vgl. de hoofdstukken 1 en 10.
28Meisen (1931/1981) en Hassankhan (1988). Zie ook A. van den Berg, ‘De Zwarte Piet’. In:NRC Handelsblad, 5.12.87.
29Zie Johnson (1971).
[p. 165]



illustratie

‘St. Nikolaas en zijn knecht’, litho van Braakensiek, Amsterdam. Collectienr. 1550




illustratie
Omslag van boekje met Sinterklaasversjes. Collectienr. 0302


De Sint Nicolaas-legende is zelf een verbinding van Germaanse elementen (Wodan met de schimmel en Oel zijn helper op de wilde Jacht) en christelijke (griekse en latijnse). Het Sinterklaas-feest is een volksfeest dat in Nederland teruggaat tot de middeleeuwen. Na de Reformatie werd het verboden en ook in de katholieke kerk raakte de heilige op de achtergrond. Het feest werd pas weer ingevoerd na de Franse bezetting (1815), maar nu nagenoeg alleen in Nederland. In afbeeldingen treedt Sint Nicolaas alleen op. Zwarte Piet is, volgens het gebruikelijke verhaal, een Moorse wees die door de heilige werd geadopteerd; volgens een ander verhaal is hij een duivel die door de heilige is geknecht en aan het werk gezet is om slechte kinderen in een zak weg te voeren, net zo als de Zwarte Man van weleer deed. Evenals de Bugaboo komt hij door de schoorsteen. Als knecht van Sinterklaas brengt Zwarte Piet de roe of geschenken. De roe is een oud-Germaans symbool van vruchtbaarheid. Zo is Zwarte Piet ook hier een erotische figuur (‘schoorsteen vegen’ is eveneens een seksuele metafoor). Met zijn Moorse dracht is Zwarte Piet een voortzetting van de figuur van de Moorse bediende, die oriëntaalse sensualiteit suggereert. Hij is bijna altijd klein. De Moorse page, die als bijwerk op de zeventiendeen achttiende-eeuwse schilderijen optrad, werd ook onveranderlijk klein geschilderd. Klein benadrukt dienstbaarheid en knechtschap; klein suggereert bovendien kinderlijkheid; klein completeert het westers paternalisme.

In de figuur van de Zwarte Piet is de ambivalentie waarmee Europeanen Afrika bezien gereproduceerd. De demon is bezworen en geknecht door een christelijke heilige. De macht van het onbekende wordt beheerst door een bisschop en de bisschop bepaalt wanneer en hoe Zwarte Piet mag optreden: als brenger van giften of van straf. Men zou het kunnen zien als de uitlaatklep van een calvinistische cultuur die de laatste der roomse heiligen eert. Zo is het Sinterklaas-gebeuren een jaarlijks psychodrama dat zich op verschillende niveaus voltrekt.

bron http://www.dbnl.org/tekst/nede008wito01_01/nede008wito01_01_0011.php?q


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan: